Apa fungsi power bank?

          Power bank? Apa benda tu? Mal konfem, mesti ramai yang dah tahu apa benda power bank ni. Mal lagi suka panggil powerbank ni sebagai portable charger. Sekarang ni dah ada banyak jenis dah kat pasaran. Tinggal untuk korang pilih je. Nak yang murah ke, yang mahal ke, yang berkualiti ke ataupon nak yang boleh pakai 2 - 3 bulan.

          Waktu dulu, Mal pernah beranggapan yang power bank ni tak penting pon sebenarnya. Iye la. Nak guna power bank buat apa. Charger kan ada. Buat apa nak susah-susah. Lagi pon charger ni 10 ringgit je. Tapi itu dulu la. Sekarang ni Mal berfikiran lain sikit. Terutamanya bila dah masuk universiti ni. Kadang-kadang kita takde masa untuk cas fon sebenarnya. Nampak macam pelik kan? Takkan la takde masa langsung? Masa itu ada tapi kadang-kadang nak pergi library lagi, ada aktiviti lagi pastu nak pergi bandar lagi. Selalunya memang tak cukup masa. Tu tak campur kalau plug point dekat bilik ni penuh. Sememangnya benda macam ni boleh mencabar iman kita.

          So, bila kita takde masa la kita kena gunakan power bank ni. Kalau kita tak sempat nak cas fon, lepas tu kelas pukul 8 pagi pulak, rilek je. Ambik power bank, cucuk usb pastu cas je fon kita. Memang la kita boleh cas kat bilik tapi kalau kelas kita straight sampai petang macam mana? Sanggup ke tak guna fon satu hari suntuk? Lagi-lagi pengguna tegar blackberry macam Mal yang sememangnya terkenal dengan kerajinan online tanpa mengira masa dan tempat.

Kecik je power bank ni.

          Sekarang ni dah banyak sangat promotion untuk power bank ni. Hari tu ada satu ekspo dekat uitm jengka ni. Dia siap buat promotion, beli satu power bank percuma satu power bank. Bayangkan la dengan RM 150, kita dapat sebijik power bank 13000mAh dengan 2600mAh. Perghh. meleleh jugak la air liur bila tengok promotion dia. Tapi masalahnya ada brand power bank yang kurang diyakini oleh Mal. Malas la pulak nak mention brand diorang kat sini. Kadang-kadang, power bank tu memang murah tapi kita kena fikir berapa lama power bank tu dapat berkhidmat dengan kita dan warranty dia ada ke tak. Takkan la kita nak pakai power bank tu 2-3 bulan je pastu campak dan esoknya beli baru. Kalau banyak duit boleh la tapi kalau kais pagi makan mcd kais petang makan kfc macam Mal ni lain cerita la. *lain macam pulak ayat tadi* Contohnya, Mal beli power bank 5300mAh dengan harga RM 199. Cuba korang bayangkan harga dia. Jauh beza kan? Sebab Mal nak beli barang yang berkualiti tinggi dan tahan lama.

          So, kepada yang nak beli power bank tu, bolehlah survey harga dulu. Pastikan kualiti dan yang paling penting tanya tentang warranty. Jangan kena tipu sudah. Takut merana di kemudian hari..

2 comments: