Cara2 memanjangkan hayat bateri telef0n bimbit..

Handphone merupakan keperluan masa kini. Bagi yang banyak duet, tukar handphone boleh diumpamakan seperti menukar baju. Tapi untuk yang kurang berkemampuan, diorang seboleh-bolehnya nak menjaga handphone dengan baik. Bateri merupakan nadi sesuatu handphone. Walaupun bateri takde kaitan dengan fungsi application handphone tetapi bateri kene bagi penjagaan yang baik. Mal konfem, mesti ade antara kita yang pernah mengalami masalah bateri rosak ataupon bateri kembong. Masalah ni penting kerana ia menyebabkan handphone kita tidak dapat mengesan kuasa bateri kita.


1. Off handphone ketika mengecas Ketika sedang mengecas bateri handphone, sebaiknya pastikan handphone korang dalam keadaan OFF. Sebab, waktu phone dalam keadaan ON, arus elektrik yang keluar masuk akan merosakkan molekul dalam bateri korang sebab ade penambahan beban pada proses kimia dalam bateri.

2. Jangan cas handphone dalam kereta Ketika mengecas handphone di dalam kereta, kita menggunakan port pemetik api sebagai sambungan. Voltage pada kereta selalunya tidak stabil dan menyebabkan arus yang
masuk ke dalam bateri juga tidak stabil. Maka kalo korang selalu cas dalam kereta, komponen bateri korang
akan mudah rosak.

3. Habiskan bateri sebelum cas. Pastikan bateri handphone betul-betul habis sebelum dicas semula. Ini untuk menghindarkan dari terjadi memory effect.

4. Pastikan bateri full waktu pertama kali di cas. Apa pun jenis bateri handphone korang, proses mengecas untuk pertama kali selepas handphone dibeli adalah sangat penting dalam menentukan usia bateri. Ini kerana apabila kita mengecas bateri, seluruh sel dalam handphone berfungsi, maka disebabkan itulah cas untuk kali pertama disarankan waktunya lebih panjang, sekurang kurangnya 3jam. Untuk bateri nikel metal hybrid (Ni-Mh) dan  nikel cadmium (Ni-Cd) ia memerlukan masa selama 8jam.

5. Sentiasa kawal tempoh cas bateri. Mengecas bateri terlalu lama tak elok sebab boleh merosakkan komponen dalam bateri tu. Oleh itu kita hendaklah mengawalnya. Ini kerana di negara kita masih kurang charger yang akan off secara automatik apabila bateri sudah penuh.

6. Elakkan haba. Jauhkan bateri dari sumber haba yang boleh menyebabkan bateri handphone tersebut meletup. Walaupun harga bateri tidaklah semahal mana pun, tapi kenapa kita perlu membazir menukar bateri
sedangkan kita boleh memanjangkan hayatnya?

So, Mal harap korang sume jage la bateri phone korang elok2. X yah la membazir duet utk beli bateri phone. Baek sedekah je. dapat gak pahala.

2 comments: