"Culture Shock" di universiti

          Perkara pertama bila dapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke universiti, Mal mengucapkan Alhamdulillah dan bersyukur sangat2 sebab dapat ke menara gading. Iye la. Siapa yang tak bersyukur bila dapat masuk universiti kan? Tapi dalam kegembiraan tu, ada sesuatu yang Mal risaukan.

          Sebenarnya, 5 tahun Mal bersekolah di SMK Segambut Jaya yang mana asramanya 100% adalah lelaki. Dan pastinya dalam kelas semua sekali lelaki. Alamak. Macam mana ni? Bayangkan la bila dah 5 tahun tak pernah bercakap dengan perempuan. Kononnya macam jaga 'ikhtilat' la. Pastu tiba-tiba masuk universiti yang sememangnya akan satu kelas dengan perempuan. Perghh.

          Part paling best adalah, Mal jadi "class rep" a.k.a. ketua kelas la senang cerita. Bila dah jadi class rep ni, Mal kena bagi tahu semua maklumat pada satu kelas termasuk la kaum hawa ni. Tapi oleh sebab sifat malu yang bukan main tebal lagi dalam diri ni, nombor budak perempuan ada dua tiga kerat je kat dalam fon ni. Hehe. Apa punya teruk la class rep ni. Siapa suruh korang lantik aku.



          Perlantikan Mal sebagai class rep ni pon ada cerita dia yang tersendiri. Semuanya bermula sewaktu kelas bi. Waktu tu, lecturer bi tengah cakap tentang kertas untuk di fotostat. Okay. Seperti biasa, Mal cuma buat-buat tak tahu je. Tapi tiba-tiba, lecturer pergi dekat Mal dan dia cakap, "okay. awak tolong fotostat dan bagi kat satu kelas." Tapi dia cakap dalam bahasa inggeris la. Perghh! Memang terkejut gila waktu tu. So, Mal pon buat la tugas yang diamanahkan tu. 

          Hari esoknya pulak, diorang cakap kat Mal, "weyh! kau class rep kan?", Haha. Semestinya la taknak betul tak? Tapi bila dah ramai mintak Mal jadi class rep, Mal pon terpaksa la terima tugas tu. Takkan la nak lari satu uitm ni semata-mata taknak pegang jawatan class rep kan? 

          Class rep ni memang mengajar Mal banyak benda. Terutamanya dalam bab mengutip hutang la. Takkan semua benda nak harapkan kat penolong kan? Nanti orang cakap class rep takde kerja pulak. Okay la. Itu saje untuk hari ni. Assalamualaikum. :)
          

No comments:

Post a Comment